BANTU ANAK-ANAK KUASAI MATA PELAJARAN MATEMATIK DI RUMAH.




Cikgu Mohamad Hakim ada berkongsi mengenai silibus Matematik tahap 1 yang semakin tinggi arasnya.

Kak Min percaya pasti ramai ibu dan ayah bersetuju dengan pandangan cikgu, kan?

Jadi macam mana cara kita nak bantu anak-anak? Jom kita tengok apa kata Cikgu Mohamad Hakim.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pernah tak kalian cuba-cuba buka buku teks anak-anak? Belek apa yang mereka belajar ketika di sekolah. 

Ini adalah silibus terkini bagi subjek Matematik Tahun 3.

Nampak mudah bagi kita, tapi arasnya agak tinggi bagi anak-anak kita.

Tahun 6 pun masih ada yang terkapai-kapai dengan kemahiran ini. Apatah lagi untuk murid Tahun 3.

Aku bukan nak kondem silibus terkini. Aku cuma nak ajak kalian sebagai ibu bapa untuk turut sama bantu anak-anak ketika di rumah.

Tanpa bantuan, anak kalian akan jauh tertinggal di belakang.

Bagaimana nak bantu? Tak susah pun. Cuba ikut cara-cara di bawah:

1. Mengenal nombor. 

2. Jadikan sifir sebagai aktiviti harian.


 

3. Bantu anak kuasai operasi asas.

4. Jadikan soalan perkaitan sebagai aktiviti hari-hari.

- 1 tahun = 12 bulan
- 1 bulan = 28/29/30/31 hari
- 1 minggu = 7 hari
- 1 hari = 24 jam
- 1 jam = 60 minit
- 1 minit = 60 saat



Ini pun dah sangat-sangat membantu. Cubalah.

Kredit:

FB Mohamad Hakim




KALENDAR BUKU PRIMA